Looptraining

Wanneer iemand na een tijdje lopen pijn, kramp of vermoeidheid in een of beide benen krijgt en even stil moet blijven staan om de pijn te laten zakken kan dit wijzen op claudicatio intermittens. Als u denkt dat u last heeft van deze klachten is het verstandig om uw huisarts of fysiotherapeut te waarschuwen.

Wat is claudicatio intermittens?

Wanneer u gaat lopen hebben uw beenspieren meer zuurstof nodig dan in rust. Die zuurstof wordt via uw bloed naar de beenspieren getransporteerd. Bij claudicatio intermittens zijn de slagaders waardoor het zuurstofrijk bloed wordt vervoerd vernauwd. Hierdoor kan er te weinig zuurstof bij uw beenspieren komen en dat zorgt voor de pijnklachten. Deze pijnklachten kunnen afhankelijk van de plaats van de vernauwing ontstaan in uw voet, kuit, dijbeen of bil.

Wat kunnen wij voor u betekenen

Momenteel zijn wij in samenwerking met het CEBP bezig met een onderzoek naar de effectiviteit van looptraining bij mensen met claudicatio intermittens. Hierdoor kunnen wij u een uitgebreid trainingsprogramma aanbieden waarbij we worden bijgestaan door vaatchirurgen en verpleegkundigen.

Looptraining

Na een intake en onderzoek zult u gaan beginnen met een looptraining onder begeleiding. Hier wordt getraind om de afstand die u kunt lopen te vergroten maar ook wordt er getraind op een goed looppatroon. Het is namelijk zo dat wanneer u pijn begint te krijgen, u geforceerd gaat lopen en dit verergerd de klachten omdat dit meer energie kost.

Ook gaan we u leren om door de pijn heen te lopen dit zorgt er namelijk voor dat u lichaam wordt aangezet tot het vormen van nieuwe kleine vaatjes om zo toch bloed naar uw spieren te krijgen.

Algemene conditieverbetering

Vaak zie je dat mensen doordat ze pijn hebben in de benen tijdens het lopen geneigd zijn om minder te bewegen waardoor hun algemene conditie achteruit is gegaan. Dit is dan vaak ook een beperkende factor geworden bij het lopen van langere afstanden. Door naast looptraining ook conditietraining op een hometrainer te gaan doen kunnen we ook hier verbetering in krijgen.

Krachttraining

Door de kracht van de been- en/of kuitspieren te trainen, zie je dat de spieren sterker worden en er ook meer nieuwe bloedvaatjes gevormd gaan worden. Hierdoor zult u merken dat ook de afstand die u kunt lopen groter wordt.

 

Wij bellen u terug!